Kommunikasjon – en ganske krevende praksis?

Har du tenkt på at når du snakker med en annen, så driver du med kommunikasjon? Synes du også som meg, at det kan være krevende til tider? De fleste av oss går ikke rundt i hverdagen og tenker på hvor krevende dette egentlig er. Vi har vel ikke tid til det heller fordi vi står midt opp i å kommunisere til øst og vest, hele tiden. Vi er jo kommet hit til verden for å drive på med det. Og må bare fortsette med det så lenge vi lever. På godt og ont!

Det er utrolig å tenke på hva dette innebærer. Når jeg og du snakker til en annen, så må vi mens vi snakker, også samtidig tenke på hva vi skal si. Hvordan jeg formulerer meg. Og ikke bare HVA jeg skal si, men også HVORDAN. Stemmeleiet, ordene jeg velger å bruke, om jeg skal være alvorlig eller smilende? Mens jeg holder på med alt dette, så leser jeg samtidig den andres mimikk, ansiktsuttrykk og kroppsspråk. Det gjør jeg fordi jeg trenger å vite hvordan den andre reagerer på det jeg sier. Som om ikke det var nok, så må jeg også opp i alt dette forberede meg på hva den andre vil komme til å svare. Basert på det jeg er i ferd med å si. Mange ganger må vi også i det samme øyeblikket, tenke på hva vi skal si etter det igjen. Mange sanser må være i sving. SAMTIDIG. Det er ikke det minste rart at dette er krevende. Og at det ganske ofte kan gå skeis.

Virginia Satir var legendarisk. Hun var i sin tid et forbilde i forhold til å jobbe med kommunikasjon. Hun skrev: Å skape kontakt forutsetter to mennesker og tre parter. Hver person i kontakt med seg selv og hver person i kontakt med den andre. Med andre ord, jeg må være i kontakt med meg selv, den andre må være i kontakt med seg selv. Så må vi forholde oss til den tredje parten, som er relasjonen mellom oss. Det blir tre parter.

 http://www.dreamstime.com/stock-photo-two-person-matching-puzzle-pieces-d-render-illustration-image34273970

Hva er så de viktigste aspektene i en kommunikasjon? Det er mange. Jeg velger ett aspekt denne gangen. Å finne ut hva er intensjonen bak det den andre sier eller vil fortelle meg. Hva ønsker den andre å få ivaretatt med å si det? Det gjelder særlig å ha dette i tankene når det den andre sier kommer krøkkat ut. Det kan rett og slett være at den andre uttrykker nesten det motsatte av det som er intensjonen bak. Fordi vi ofte ikke klarer å få uttrykt det vi vil si på en riktig måte. Da kan det hjelpe at jeg som hører på, puster dypt. Finner roen og smiler vennlig. Og så spør jeg han eller henne: Hva er intensjonen eller hensikten din med å si dette til meg? Da kan den andre få en ny sjanse. Og vi kan unngå en misforståelse. I hvertfall i første runde. I verste fall kunne det blitt en krangel. Dette gjelder like mye oss selv. Forholdet mellom min intensjon og det som kommer ut av munnen min. Noenganger er det all-right, andre ganger ikke. Da må vi få en ny sjanse.

Synes du at kommunikasjon kan være krevende? Hva er dine erfaringer? Skriv det gjerne i kommentarfeltet under.

Del også gjerne, hvis du synes noen andre kunne trenge dette.

Comments

Kommentarer

Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>